Verkeer is het resultaat van collectief menselijk gedrag. Welke verplaatsingen maken we? Kiezen we de bus, de trein, fiets of toch de auto? Hoe laat vertrekken we? En ten slotte, welke routes nemen we en hoe gaan we rijden? Kalm aan of al bumper-klevend op de linker rijstrook? Verkeersmanagement richt zich vooral op het beinvloeden en beheersen van die laatste keuzen. De eerste vraag die je zou kunnen stellen is of dat nu wel zo nodig is? Geef iedereen een navigatiesysteem en een superintelligente auto en dan regelt het verkeer zichzelf wel. Toch? Waarom zou je als overheid verkeer willen managen? Het antwoord is heel eenvoudig: zonder verkeersmanagement draait een verkeerssysteem zichzelf in de soep.
Dat heeft twee belangrijke redenen. Ten eerste is het zo dat zodra er file ontstaat, de capaciteit van wegen direct terugloopt, soms wel tot 30%. Het gaat dus van kwaad tot erger. Je kunt grofweg stellen dat je elke minuut uitstel van een file twee tot drie keer terug verdiend. Dat kan bijvoorbeeld door slim toeritten te doseren, door verkeersregelingen te coordineren en te koppelen aan toeritdoseringen.
Files zijn vaak wel uit te stellen (en dat is dus erg zinvol), maar zullen toch ontstaan als de verkeersvraag maar groot genoeg is. Ook dan is verkeersmanagement cruciaal, want door fileterugslag kan deze file – zeker rond de grote steden – zich razendsnel als een olievlek over een verkeersnetwerk verspreiden. Files kunnen op- en afritten en kruisingen gaan blokkeren en zo nieuwe files veroorzaken totdat het verkeer in een netwerk muurvast komt te staan. Opnieuw gaat het dan van kwaad tot erger. Alleen door verkeer te geleiden (verplichte routering) en door het bufferen en doseren aan de randen van een netwerk, kan zo’n situatie van gridlock worden voorkomen.
Verkeersmanagement is dus geen luxe speeltje van een overijverige wegbeheerder maar bittere noodzaak en niet alleen om te voorkomen dat verkeer zichzelf in de soep draait. Verkeersmanagement is ook onmisbaar om in zowel reguliere situaties als in bijzondere omstandigheden (grote evenementen, ongevallen) een veilige en efficiente verkeersafwikkeling te kunnen garanderen. Vergelijk de vraag of verkeersmanagement nu wel zo nodig is maar eens met de vraag of een goede bedrijfsvoering in een grote fabriek wel zo nodig is. Stel je eens voor dat Shell een nieuwe peperdure en hypermoderne raffinaderij opent en tegen de 1000 werknemers zegt “veel succes en we komen volgend jaar wel kijken of het allemaal een beetje is gelukt met die olie”. Dat kost de directeur ogenblikkelijk zijn baan. Shell zal het process tot op de milimeter willen stroomlijnen en managen. Nederland investeert miljarden in infrastructuur en dat geld is alleen dan goed besteed als wegbeheerders alles uit de kast halen om die infrastructuur efficient en veilig te benutten. Verkeersmanagement is een brede discipline dat hiervoor de middelen en knowhow biedt.
Traffic Quest zet zich in om de kennis en ervaring die we in Nederland en in de wereld hebben op het gebied van Verkeersmanagement, voor iedereen beschikbaar te maken!