Verkeersmodellen worden in Nederland veelal gebruikt om effecten van maatregelen gericht op het verbeteren van de verkeersafwikkeling vooraf in te schatten. De maatregelen kunnen variëren van nieuwe infrastructuur en verkeersmanagement tot mobiliteitsmanagement en het kan dan gaan om effecten op bereikbaarheid, maar ook op veiligheid en leefbaarheid.
Voor de verschillende toepassingen zijn er verkeersmodellen beschikbaar in alle soorten en maten: van modellen die de verkeersstromen in 2040 voorspellen voor heel Nederland tot modellen die de interactie tussen voertuigen op een stuk weg voor de komende seconde berekenen. In het state-of-the-art rapport Traffic assignment and simulation models wordt geprobeerd structuur aan te brengen. Ook dit keer gebruiken we daarvoor de bekende TrafficQuest-vragen: waar hebben we het over, wat doen we in Nederland en de rest van de wereld, wat hebben we er aan en waar gaat het naar toe?
Het rapport pretendeert niet een volledig overzicht te geven, maar mochten er naar uw idee zaken niet kloppen of ontbreken, dan graag contact opnemen met TrafficQuest.