Naar aanleiding van een vraag van de ANWB heeft TrafficQuest een simulatie door TNO laten uitvoeren naar de effectiviteit van een buffer op de toerit Delft-Zuid naar de A13, richting Rotterdam. De doorgaande stroom naar Den Haag en Berkel wordt geblokkeerd door de wachtrij die op deze toerit staat. Met het microscopische simulatiemodel Aimsun is berekend wat de gevolgen zijn van de vormgeving van de buffer en de bijbehorende doseerregeling op de reistijden van verschillende routes in het netwerk.
Uit deze simulaties blijkt dat voor deze situatie vier rijstroken op de toerit voldoende is om blokkade voor het overige verkeer te voorkomen. De winst in reistijd voor de A13 en de doorgaande stroom op het kruispunt varieert van 0,2 tot 1 minuut. De extra wachttijd op de toerit is 4 minuten. Voor het hele netwerk is daardoor winst te behalen. Of en hoeveel deze winst op andere locaties mogelijk is, zal de praktijk uit moeten wijzen.
Het rapport beschrijft in ieder geval nog de stappen die daarvoor gezet moeten worden.