Alternatieve databronnen voor verkeersmanagement

Verkeersmanagementmaatregelen worden vandaag de dag voor een groot deel aangestuurd op basis van lusdata. Echter, er zijn ook andere databronnen beschikbaar, meer dan vroeger. Bedrijven als TomTom, HERE, INRIX, Be-Mobile en Google winnen zelf data in en bieden hieruit afgeleide informatie aan via internet, smartphone apps en navigatiesystemen. Deze alternatieve databronnen worden wel gebruikt voor bijvoorbeeld monitoring in verkeerscentrales, maar (nog) niet om verkeersmanagementmaatregelen aan te sturen. TrafficQuest heeft daarom een rapport geschreven om de mogelijkheden voor het gebruik van alternatieve databronnen voor verkeersmanagement te verkennen.
Vragen bij gemengd verkeer![]() Paper over automatisch rijden in gemengd verkeer wint prijs!![]() Op vrijdag 16 december 2016 presenteerde Simeon Calvert de paper “Considering knowledge gaps for automated driving in conventional traffic”, tijdens de Fourth International Conference on Advances in Civil, Structural and Environmental Engineering - ACSEE 2016 in Rome. Het paper beschrijft welke problemen er kunnen optreden indien in meer of mindere mate geautomatiseerde voertuigen aan het verkeer gaan deelnemen en welk onderzoek nog nodig. Het werd hieraan is mede vanuit TrafficQuest geïnitieerd is. Ook is er vanuit TrafficQuest aan het paper meegeschreven. Heel leuk dat het onderzoek gewaardeerd werd en dat de paper beloond werd met de ‘best paper award’! TrafficQuest stopt!![]() Sinds 2009 is TrafficQuest actief met het ontwikkelen, samenbrengen, toepassen en verspreiden van kennis op het gebied van verkeersmanagement en verkeersinformatie (VMI). Al meer dan 7 jaar bestrijken de partners in TrafficQuest (Rijkswaterstaat, TNO en de TU Delft) samen het hele terrein van meer fundamentele, theoretische kennis over VMI tot de meer operationele kennis over de toepassing en effectiviteit van VMI in de praktijk. Maar daar komt nu per 31 december een eind aan. |